Ønsker/savner du inspiration til din egen træning, så kig med i videoerne herunder. Videoerne kan hjælpe til med at opsætte nogle gode rammer, for at bevare fokus og motivation. Det er altid godt at sætte sig for en øvelse/opgave inden man går i gang - Så kan der altid gives slip på programmet og lade kreativiteten tage over :)

Opgavebaseret træning

Opgavebaseret træning er en rigtig god måde at strukturere en legende og samtidig fokuseret træning. Adam & Christian har besluttet sig for en rute, og så skiftes de til at stille en udfordring som de begge skal løse. I videoen arbejdes der med: 1) Kom igennem uden brug af hænder, 2) Kom igennem uden brug af tværpindene 3) Kom igennem hvor du kun må kravle. Prøv det næste gang du er ude at træne, det er faktisk rigtig sjovt!

Træn sammen!

At træne sammen kan være en god måde at opdage nye bevægelser på steder man i forvejen kender. Så tag din kammerat med næste gang du skal ud og træne, og lad jer inspirere af hinanden. Tilføj en bevægelse på skift, og øv det igennem indtil det føles godt. Gentagelserne vil udvikle din koordinationsevne og træner samtidig udholdenhed på en sjov måde. Udfør altid bevægelserne så lydløst som mulligt!

Fælleskab

Selvom parkour i høj grad handler om selvudvikling, så er der ingen tvivl om at man udvikler sig bedst sammen. At træne sammen, eller at "jamme", er en indgroet del af det at træne parkour. Du giver og modtager læring, og alle bliver bedre. Her er det ikke konkurrenceresultater der er målet, men din egen og dine kammeraters udvikling, og det at have det sjovt sammen. Pas på fællesskabet, du bliver bedre af det :-)

Det naturlige spot

En af udfordringerne med parkourparker er at man som udøver kan bive forvent med lækre parker, at derved overser de simple omgivelser. Et simpel spot frivigiver kreativitet og sætter  leg og fantasi i spil. Glem endelig ikke de lokale "naturlige" spots! Glæden ved at skabe sit eget bliver kun endnu større. Her får Jonathan en hel del specielle bevægelse frem og får tilsidst skabt er ret unik og særlg flow.

Effektive bevægelser

Parkour kan ses som en form for transport. Det er sådan det hele startede. Man har sin krop og man vil bevæge sig fra et punkt til et andet. Kompleksiteten i bevægelserne kan ændre sig som tiden går. Men det simple i at nå effektivt fra et sted til et andet, kan være yderst tilfredsstillende som træningsstil. Der er ikke behov for at hoppe fra høje bygninger eller lave dobbeltflips for at kalde sig for parkourudøver.

Monkey og Kong

Monkey og Kong er to bevægelser der kan være motorisk udfordrende at udføre.  I denne video ser vi nærmere på hvordan vi kan træne os op til at kunne udføre en Monkey. Kropsspænding, styrke og koordination er vigtig for at få succes med bevægelsen, og det kan derfor være en god ide at bruge lidt tid på conditioning og forøvelser. Monkeyen danner grundlaget i mange andre parkourbevægelser, og er bla. essentiel for at lærer at lave Kong. God fornøjelse :-)

Grøn - Gul - Rød

“Grøn-Gul-Rød” er et godt redskab til at blive mere bevidst om sin træning. Den grønne zone er de nemmeste bevægelser som kan udføres ubesværet, den røde zone er bevægelser der enten af mentale eller fysiske grunde ikke kan udføres og den gule zone i mellem er der hvor vi udvikler os. Igennem træning vil den gule zone “vokse” og derved vil vores grænser langsomt flytte sig. Det som en gang var gult vil med lidt tålmodighed, fokus og vedholdenhed blive grønt og det som var rødt blive gult. 

Swings

Swing til precision er en teknisk krævende bevægelse, men så snart teknikken er i hus er det kun fantasien der sætter grænser for mulighederne. Man skal være opmærksom på at der hurtigt kommer stor kraft i svingbevægelserne, og at rotationsmomentet kan være tricky at mestre. Men når først man lære det, åbner det op for stor variation og udvikling i ens træning. Stay safe og spørg din instruktør om hvordan du lærer at lave gode swings.

Et stærk fundament

Her fokuserer vi på en sund og stærk krop. Det gør vi fordi vi elsker parkour! og gerne vil være i stand til at dyrke det i lang tid. Parkour handler ikke kun om lange hop, men særligt om at bygge et stærkt og sundt fundament, så man kan holde sig skades fri. Udover dette, så kræver mange teknikker i parkour en god blanding af styrke og koordination. Her viser vi de mest basale styrkeøvelser der kan hjælpe dig hen imod dine mål om at blive stærkere og bedre til parkour

Climp-ups

Climb up er en teknik der kræver en god blanding af både styrke og koordination. Så snart teknikken er lært er der ikke noget der kan stå i vejen for at bevæge sig flydende fra A til B, hverken en væg eller at komme hurtigt og nemt videre fra sin catleap. Det er helt sikkert en fordel at være stærk i sine pull ups og dips for at mestre denne bevægelse. At komme over ting bliver til en leg, så det kan helt klart anbefales at bruge lidt ekstra energi på at lære denne teknik.

Håndstand

Håndstand er et redskab der gemmer mange fordele. Håndstanden i sig selv er 100% overførbar i mange af de tekniske parkourbevægelser. Derudover bliver der bygget et godt fundament for både styrke, mobilitet og kropsforståelse. Sidst er det vær at nævne hvor stor en verden af bevægelser åbner sig op så snart håndstanden sidder i skabet. Her er en lille video om hvordan det kunne se ud. Husk altid at varme godt op og bevare en god form igennem alle øvelser

Balance

Balance er et at de vigtigste elementer som bør trænes ofte. En god balance, gør dig sikker på benene og forebygger skader. En god balance skaber også et super grundlag for at udvikle sig teknisk. Her vviser Jonathan hvordan man kan træne sin balance, og hvad man kan opnå igennem sin træning. Når der trænes balance så gå altid ud fra at  "man går/bevæger sig fordi man har balancen - ikke for at få den"

Kreativitet

Denne video handler om at finde muligheder og inspiration i et simpelt spot. Det er ikke altid man behøver så meget for at kunne have en god træning. Se bare her hvad Jonathan fik ud af et enkelt stativ! Det er kun fantasien sætter grænsen for hvad der kan laves. Slut af med at sætte bevægelserne sammen og oplev den fred følelse ved at flyde omkring og med et simpel "rail".