Hvad er parkour?
Parkour er en bevægelsesform der udforsker byens muligheder med kroppen som eneste redskab. Parkour er god grundtræning, enten for sundhedens skyld, eller som grundtræning til anden idrætsudfoldelse.
-
mere info
Parkour startede i forstæderne til Paris for snart mange år siden, hvor en flok unge drenge udviklede et stærkt fællesskab og et nyt syn på byens rum. Siden hen har det spredt sig til hele verden, hvor det særligt i ungdomskulturen har vundet indpas. Der er mange meninger i parkourmiljøet omkring hvad de oprindelige tanker om parkour var, og om hvordan parkour er blevet udviklet. En af de mere udbredte holdninger er at parkour handler om at komme hurtigt fra et punkt til et andet – “A til B hurtigst muligt” som mange ynder at sige det. Men for at være i stand til at komme fra et punkt til et andet hurtigt, effektivt og ubesværet, må man være god til en masse ting. En parkourudøver har god kondition, styrke, motorik, øje–krop koordination, balance, er kreativ og har evner til hurtig risikovurdering. Parkour er derfor en god alsidig aktivitet der lægger op til individuel udvikling på mange fronter, hvilket også kan hjælpe en andre steder i livet end i en parkourkontekst. De mest nærliggende er forbedret motorik, forbedret grundform, øget evne til risk management (risikostyring) og øget opmærksomhed på skadesforebyggelse.
-
Hvad går det egentlig ud på?
Eftersom parkour stiller store krav til alsidighed som bevæger, er der rigtig mange forskellige ting man kan vælge at fokusere på i sin træning. Derfor vil både det at lave pull-ups, gå balance på et gelænder eller springe imellem to sten være at træne parkour, eller at træne sig op til at kunne lave parkour om man vil. Vi ser ofte at det der får mest opmærksomhed, er de parkourspecifikke teknikker, mens at det som mange har brug for, er at udvikle og forbedre deres balance, styrke, mobilitet og dertilhørende disciplin. I vores formidling af parkour har vi særlig fokus på grundform, bevægelseskvalitet, alsidige færdigheder og bevægelsesglæde. Således bliver parkourtræningen ikke kun en træning til at blive god til parkour, men et fundament til at kunne udfolde sig i alle former for fysisk aktivitet, sport og leg.
-
Hvordan træner I børnene i Fundamentals?
I Fundamentals lægger vi stor vægt på bevægelseskvalitet og udviklingen af alsidige færdigheder. Et stort og umiddelbart imponerende spring, er ikke vigtigt for os hvis ikke det kan udføres med kvalitet og kontrol. Og et spring er aldrig et godt spring, hvis det belaster kroppen mere end hvad den kan tåle. Vi bestræber os derfor altid på at møde børn&unge der hvor de er i deres udvikling, hvorfor vi også har forskellige forventninger til vores elever alt efter deres alder og tidligere erfaringer.
For aldersgruppen 6-8 år har vi et højt fokus på de naturlige bevægelsesmønstre, og den umiddelbare bevægelse gennem leg. Vi arbejder meget med bevægelsesbaner hvor børnene bliver udfordret på ting som balance, behændighed, krydsbevægelser, øje-krop koordination mm. Foruden den fysiske træning og leg, bruger vi rigtig meget tid på at lære eleverne sociale færdigheder, så som at modtage en kollektiv besked, at træne sammen med hinanden uden at forstyrre, og at holde fokus på det man er i gang med.
For aldersgruppen 9-12 år begynder vi at lægge mere vægt på de tekniske færdigheder. Leg bliver stadig brugt som redskab til indlæring, men er ikke det centrale element i sig selv. Træningen begynder i højere grad at blive præget af stationer hvor man træner en bestemt teknik eller almen færdighed, som så kan sættes sammen med andre så der bliver dannet en bane. Vi begynder også at have højere forventninger til elevernes evne til at arbejde koncentreret både i grupper og individuelt.
For aldersgruppen 13-18 år bliver fokus i langt højere grad på den tekniske færdighed og den fysiske træning. Omdrejningspunktet er dog skabelsen af et solidt fællesskab, hvor der arbejdes med at videreformidle og dele sine parkourfærdigheder. Eleverne bliver i det hele taget inddraget mere i øvelsesvalg og overvejelser omkring tilgangen til en sund parkourtræning. Dette for at sikre en personlig og selvstændig udvikling. Vi udfordrer også eleverne på deres kropslige kreativitet, og lære dem at se muligheder i forskellige omgivelser.
-
Hvad er det I ønsker de skal kunne mestre som parkourudøvere?
For os er det helt centralt at de børn og unge vi er i kontakt med, lærer at bevæge sig med kvalitet og omtanke. Parkourmiljøet har været og er stadig “inficeret” med uhensigtsmæssig adfærd og mangel på forståelse for hvad det kræver at begå sig som udøver – herunder fortsat at blive bedre, undgå skader og være en del af fællesskabet. Så for os er bevidsthed om bevægelseskvalitet, eks:
”den gode og bløde landing på forfoden, hvor fødderne holdes samlet, pegene ligefrem og alt kraften suges i en velkoordineret kædebevægelse fra ankel til hofte”
…en central ting som vi forsøger at give videre. Det er også evnen til at tænke kreativt, bruge sin fantasi, arbejde sammen og være i stand til at vurdere egne evner ift. de udfordringer man stilles/stiller sig selv overfor. Hvad gælder færdigheder er der mange, men vigtigst af alt er en god balance. Man bør også over tid udvikle styrke nok til at kunne trække sig selv op i armene, og kunne bære sin egen kropsvægt. Og så er en god og stabil håndstand på sigt uundværlig. Det vil bringe det tekniske niveau op på et helt nyt plan og holde skaderne væk i overkroppen. Det er i realiteten relativt simpelt hvor det er vi gerne vil hen, men det kræver lidt tålmodighed at nå dertil.
-
Er det kun motion for drenge, der ikke synes boldspil er sjovt?
Det er svært at svare på om hvorvidt det er det ene eller det andet. Det er dog overvejende drenge vi er i kontakt med, hvilket er meget ærgerligt da piger i lige så høj grad vil kunne få glæde af det. Vi oplever også at der er flere som træner andre ting ved siden af Parkour, så det er lidt svært at vide præcist hvem det primært er for. Imidlertid kan vi godt svare på hvad hensigten er med den træning vi ønsker at tilbyde børn og unge. Parkourtræning med Fundamentals er med til at forbedre grundformen, og tillærer en masse almen nyttige færdigheder. Derfor er parkourtræningen både givende i sig selv, eller som et supplement til anden sportsudøvelse. Eksempelvis har vi flere hold i en stor fodboldforening, som et tilbud til at gå til noget, som udvikler nogle af de fundamentale egenskaber. Altså en slags legende effektiv fysisk træning.
-
Hvordan skaber I fællesskab og “holdånd” i noget der virker meget individuelt?
Parkour er ganske rigtigt i traditionel forstand, hvad man vil kalde en individuel idræt. Det er dog vigtigt at huske på at man udvikler sig langt hurtigere som udøver, hvis man tager aktivt del i et træningsfællesskab. I et træningsfællesskab har man både mulighed for at støtte hinanden fysisk og psykisk, men også mulighed for at videregive den viden som der ligger kollektivt i gruppen.
Udover at italesætte og snakke om det, så skinner det igennem på flere måder i vores undervisning. Eksempelvis mødes vi altid hele holdet i en cirkel i starten og i slutningen, med det formål at rammesætte vores undervisning så vi kan sige hej, se hinanden i øjnene og senere sige tak for god træning. Vi hjælper også hinanden igennem når øvelserne bliver udmattende eller venter på hinanden så alle er med. Den måde at respektere og hjælpe hinanden på, er en klassisk måde at skabe et stærkt fællesskab på indenfor parkour.
I Fundamentals Parkour arbejder vi i det hele taget med at vores træning ikke handler om at blive bedre end de andre, men at blive den bedste og stærkeste udgave af sig selv. Vi arbejder desuden med parkourudfordringer hvor man er afhængig af gruppen for at kunne lykkes, og hvor ingen er mere eller mindre vigtig for opgavens løsning. Eksempelvis i vores styrke-udholdenhedstræning træning, hvor ingen stopper med at arbejde/træne før den sidste er færdig med de aftalte øvelser. Det kan lyde hårdt, men det bevirker at man lærer at det er vigtigere at arbejde med en god bevægelseskvalitet i stedet for at haste igennem for bare at blive færdig.
Sidst men ikke mindst starter vi allerede meget tidligt med at stille opgaver hvor læringen skal foregå imellem børnene. Eksempelvis ved at de skal undervise eller give bevægelsesteknik til hinanden. Fællesskabet er således et centralt omdrejningspunkt i vores undervisning, for at skabe solide og stærke bånd.
-
Hvordan håndterer I forskelle på børnenes kunnen?
Vi arbejder med både gruppebaseret og individuel feedback. Eksempelvis kan vi sætte en gruppe elever til at lave det samme spring over den samme plint, men så gå ind og give personlig feedback, og niveaudifferentiere ved at give forskellige keypoint og udfordringer til de enkelte elever. Nogen vil have behov for at øvelsen bliver lettere, imens andre vil have behov for at øvelsen bliver sværere. Ved at gå ind og give keypoint som f.eks. at have mindre kontakt med plinten for at komme over, at sætte af længere væk fra, eller at fokusere på en rigtig god og blød landing, kan vi niveaudifferentiere på trods af at vi alle træner den samme teknik i det samme miljø. En anden måde vi arbejder med de at håndtere forskelle blandt børn/unge , er ved at få dem til at hjælpe og lære fra hinanden. Det er en grundtanke i parkour er at vi er gode til forskellige ting, og kun ved at samarbejde og dele kan vi alle udvikle os.
-
Hvordan bliver børnene udfordret?
For at blive en dygtig og fuldendt parkourudøver er der behov for at udvikle sig både fysisk, teknisk og mentalt. Derfor skal der naturligvis være udfordringer! Vi ønsker dog at basisbevægelserne sidder 100% på ”rygraden” så vi er i stand til at korrigere midt i en bevægelse hvis der er noget som er ved at gå galt, eller noget uforudset sker og selvfølgelig også at opbygge og styrke ledbånd, sener (som rent fysiologisk er længere tid om at udvikle sig end muskler). Og dette kræver tålmodighed!
Det er ofte behovet for mange gentagelser samt den disciplin og fokus det kræver der kan være udfordrende for børnene. Det kan hurtigt virke meningsløst eller kedeligt. Men hvis man hele tiden jagter at skubbe til sine grænser, så er der stor sandsynlighed for at man bliver skadet indenfor en kort tidshorisont. Ens krop når simpelthen ikke at blive stærk nok, og man får heller ikke dannet den nødvendige rutine. Dette har desværre været udfordrende blandt mange børn og unge hvor vi har oplevet en tendens til at ville for meget for hurtigt. Dog arbejder vi børnene til at gennemgå den opslidende proces af udvikling.
-
Hvad er Camps?
Camps er en unik mulighed for at fordybe sig i sin parkourtræning igennem flere dage og op til en hel uge! Vi tilbyder Summercamps for alle aldersgrupper, samt Vintercamp for de ældre elever.
Summercamps handler særligt om at lære at bruge omgivelserne til at træne i og lade sig inspirerer af forskellige områder. Hver enkelte elev får et væld af nye oplevelser med nye venner, nye steder og nye måder at træne parkour på. Det handler hovedsageligt om at komme ud på tur, så færdigheder kan afprøves i forskellige miljøer. Vintercamp er mere for elever i aldersgruppen 13-18 år. På Vintercamp fokuserer vi i ekstra høj grad på udviklingen af den enkelte elev og dennes ønsker om hvor træningen skal bære hen af. Vi tager ikke på tur men i stedet vægtes det tekniske element meget højt.
Der er mange måder at perspektiver camps på, men det vigtigste er at man får mulighed for at fordybe sig sammen med andre som også har samme interesser. Er man interesseret i at komme med på en camp kan man læse mere under ”events”, ligesom man er meget velkommen til at kontakte os med spørgsmål.